«I llavors vaig tornar a trobar aquell punt de suport que havia descobert el darrer dia d’estudi a la Novíssima, aquella ràbia fonda i persistent, desbordant, implacable, contra tot i tothom, i em vaig sentir amb forces per continuar en el lloc on era, per plantar-me en aquella casa i girar l’esquena —amb correcció, sempre amb correcció, la virtut suprema— a tot el món d’abans.
»Era la meva vida, la meva decisió, el meu futur,
el meu camí, el meu cos, els meus sentiments, la meva tria, la meva
experiència, el meu rebuig, el meu desig, la meva acceptació, els meus estudis,
els meus somnis, el meu món tan nou com jo pogués, els meus llibres..., ¿el
meu, el meu, el meu!
»Mentre la fúria dels pensaments m’alçava per
damunt de tot, en una engrescadora volada de somni, i el bosc restava a sota,
immòbil i secret, inescrutable, vaig entendre, fascinat per la pròpia
transformació, amb una barreja de vanitat i por, que començava a convertir-me
en un monstre. En el monstre que havien planificat que fos. En un monstre capaç
de reunir en un sol cos, en una sola vida, dues naturaleses diferents, dues
experiències contràries. Un monstre que jo mateix no sabia que m’habités. Un
monstre.»
Amb aquestes paraules finalitza Pa negre d’Emili Teixidor (Barcelona:
Columna, 2003), novel·la de merescuda fama que li va aportar en els últims anys
al seu autor una consideració unànime de crítica i públic, que es va fer
extensiva a l’adaptació cinematogràfica posterior. Però el que m’interessa aquí
no és reiterar un cop més les virtuts de la novel·la, sinó examinar la figura
del seu protagonista, un noi espavilat de postguerra, fill d’un pare executat per
roig i d’una mare obrera, que passa llargues temporades amb l’àvia i uns oncles
masovers, en companyia d’un cosí i una cosina amb els quals juga a enfilar-se a
la prunera de davant del mas. Finalment, serà donat en «adopció» als amos de la terra, un matrimoni sense fills
capaç d’assegurar-li el futur prometedor que la seva família no es troba en
condicions de proporcionar-li.
La història anterior, tan senzilla en aparença,
representa un immillorable punt de partida per reflexionar sobre una varietat
del ressentiment que acostuma a ser passada per alt. Des de Sade i Nietzsche,
si més no, hom ha segregat una abundant paperassa immoralista al voltant del
ressentiment que els «dèbils» professen envers els «forts» —correlatiu del
desdeny olímpic amb què aquests els tracten—, així com sobre les concrecions
ideològiques que aquest ha revestit al llarg de la història. Tant se val si
parlem del cristianisme com a religió dels esclaus, de les formes adoptades pel
quiliasme o de l’enveja igualitària, tot plegat no constitueixen sinó mostres
—diverses, això sí, tant pel sentiment que les anima com per les seves plasmacions
socials— d’un mateix fenomen: la desigualtat entre els individus i els grups
als quals s’adscriuen. Ara bé, no em consta que hi hagi tanta literatura sobre
una vessant molt més obscura d’aquest fenomen, com ara el ressentiment que els
desheretats poden arribar, en determinades circumstàncies, a covar —el verb és exacte, atès que el
fenomen exhibeix tots els símptomes d’una malaltia moral autoimmune— contra els
seus orígens.
No estic parlant, no em malentengueu, de la
necessitat d’ocultar-los, compensada en tantes ocasions amb l’agressivitat de
l’esnob, que l’advingut experimenta en presència d’aquells que no han hagut
d’esforçar-se a conquistar el seu estatus; sinó de la sorda necessitat de
venjança contra la pròpia gent —començant per la família més immediata— que
enverina la vida de certs individus, incapaços de perdonar-los el fet d’haver-los
portat al món. Es tracta d’una síndrome que pot aparèixer (i apareix) amb una
certa freqüència en el marc de la lluita de classes, però em decanto a creure
que només adquireix plena virulència en contextos bèl·lics o de postguerra. La
seva encarnació arquetípica la trobem en la personalitat d’aquell que
s’identifica completament amb els vencedors, fins al punt d’anul·lar-se a si
mateix per tal de fer-se digne de compartir una victòria que no li correspon.
La descripció anterior pot evocar la figura del col·laboracionista, encara que es tracta
de punts de vista diferents, perquè aquest, en la mesura en què «col·labora»
amb l’invasor, no deixa mai de ser dolorosament conscient de la distància —que és també expressió d’una jerarquia— que l’en separa. Les
coincidències són prou més grans, en canvi, amb el que els mexicans anomenen malinchismo, tot referint-se a la figura
de l’índia Malinche, l’amant d’Hernán Cortés, però aquesta denominació
circumscriu el fenomen al cas de l’individu que traeix el seu poble mogut per
la passió li provoquen els forasters, que en el cas de la figura històrica
original s’acreix amb l’atracció sexual envers l’enemic, encarnat en la figura
del conquistador. La pel·lícula The War Lord
(1965) de Franklin J. Schaffner ens ofereix un exemple paradigmàtic d’aquesta
figura, tràgica i enigmàtica alhora, encarnada en el personatge de Bronwyn, una
pagesa bretona del segle XI recent casada que es veu obligada a sotmetre's
contra la seva voluntat al dret de cuixa del senyor feudal. D’aquest encontre,
naixerà una història d’amour fou —que
va fascinar llargament el poeta barceloní Juan-Eduardo Cirlot— resolta amb la
ruïna i l’exili dels amants. Segurament, no és pas casual que totes dues
referències, la històrica i la cinematogràfica, remetin a un personatge femení,
tenint en compte que la condició heterònoma de les dones en l’ordre patriarcal
agreuja la percepció de la seva deserció, interpretada sempre com una doble
traïció: al propi grup i a la seva condició de criatures intrínsecament
sotmeses. I és que si bé, tal com remarcava Lévi-Strauss, l'intercanvi de dones
impedeix l'exercici d'un control familiar monopolista sobre els individus del
gènere femení, reforçant la solidaritat interna del grup, de cara a l’exterior
això es tradueix, per regla general, en un reforçament de les restriccions
destinades a impedir la sortida de les dones en direcció cap a altres grups
ètnics.
Crec, així mateix, que cometríem un error
d’apreciació si explicàvem aquesta mena de conductes com a meres manifestacions
de la síndrome d’Estocolm. La relació hi existeix, sens dubte, i es fonamenta
en la identificació amb els que governen la situació en què es troba involucrat
el subjecte. Ara bé, la síndrome d’Estocolm difícilment pot arribar a
transformar-se en un fenomen social, si més no a curt o mitjà termini, tenint
en compte la funció de contrapès exercida per la solidaritat grupal enfront de
la seducció procedent dels vencedors i la forma de vida que simbolitzen. A més
a més, si la separació entre vencedors i vençuts és massa radical per qüestions
de llengua, raça, creences, etc., aleshores la identificació entre els uns i
els altres serà imperfecta i l’afectat per aquesta síndrome no ultrapassarà,
per més que ho pretengui, la condició de subalterna del col·laboracionista.
Per contra, és allà on l’odi endenya els vincles
familiars i veïnals, en els contextos de guerra civil, incloses les seves
posteriors seqüeles, on fructifiquen les «condicions de felicitat» adequades
per engendrar un quadre simptomàtic com el que encarna el protagonista de Pa negre. La lenta digestió de
l’experiència sòrdida i humiliant de la derrota per uns adults esporuguits, en
forma de converses amerades de ressentiment i sobreentesos, plenes de paraules
dites en veu baixa darrere de portes a mig tancar, no passa mai desapercebuda a
la curiositat dels infants. Una altra cosa és que aquests siguin capaços d’anar
més enllà de la desorientadora sensació preliminar d’exclusió, proporcional a
les precaucions adoptades pels seus majors, i arribin a interpretar amb encert els
motius de la seva conducta, que contrasta obertament amb la desacomplexada propaganda
èpica dels vencedors. En el pitjor dels casos, com reflecteix la pel·lícula El laberinto del fauno (2006) de
Guillermo del Toro, aquesta mena de situacions equívoques poden transformar-se
en autèntics malsons, producte de la capil·larització de l’imaginari infantil
per la crueltat d’un món real el caràcter amenaçador del qual s’intueix de
forma tan intensa com obscura. Per regla general, es tracta d’una sensació
transitòria, resolta a mesura que l’infant creix i se’l considera capaç de
fer-se càrrec de la memòria familiar i de gestionar amb responsabilitat la seva
divulgació pública —no debades les relacions de solidaritat a l’interior d’un
grup experimenten un increment de la tensió quan el seu estatus es veu
clarament soscavat. Però, en condicions especialment diguem-ne «traumàtiques»,
aquest sentiment d’exclusió pot acabar girant-se molt contra el comportament
cautelar dels adults i desembocar en una fractura
afectiva irreparable, que enfrontarà per sempre més la visió del món del
plançó amb la dels seus progenitors derrotats. Per aquest costat, aquell
comentari de Simmel que «el secret no està pas en una relació immediata amb el
mal, però sí que el mal està en una relació immediata amb el secret», adquireix
un sentit imprevist.
Tota personalitat, tal com ens recorda Gordon W.
Allport, posseeix un punt de ruptura,
més enllà del qual es destrueix completament la integritat del jo, i aquest
comença a experimentar una imatge distorsionada de si mateix. No sempre resulta
fàcil explicar com es gesta aquesta traïció
—que no revolta— contra els pares. Encara així, em decanto a creure que no n’hi
ha prou amb la mera ocultació de la derrota, sinó que el seu caldo de cultiu
requereix uns ingredients molt particulars, que només concorren en determinades
situacions, entre les quals destaca la mort o l’exili del pare, i la seva
substitució en el llit de la mare per un succedani de la figura paterna, que
representa alhora la seva imatge invertida i instil·la, de manera tàcita o
explícita, en el fillastre el sentiment que el refús dels seus orígens
representa la condició indispensable per triomfar en la vida. També pot
ocórrer, tal com s’esdevé amb el protagonista de Pa negre, que la desafecció de l’infant envers els seus progenitors
aparegui com a conseqüència de la seva «adopció» per una família de bona
posició sense fills —com ara els senyors Manubens—, disposada a facilitar-li
els avantatges d’una posició que la seva mare, una obrera vídua a causa de
l’afusellament del marit, no pot ni somniar a proporcionar-li. Òbviament, no
estem parlant d’una adopció en el sentit estricte del mot, sinó més aviat d’una
mena de segrest —de guant blanc, si voleu, però segrest al capdavall— dels
fills més espavilats de les classes desafavorides, dut a terme amb l’educat
pretext que aquestes són incapaces de criar-los com cal i de proporcionar-los
la formació escaient als seus mèrits. De fet, al llarg de la història aquesta
pràctica «caritativa» ha estat, al costat de l’ingrés en el seminari, el
principal recurs dels pobres per fer carrera, sempre i quan estiguessin
disposats a renunciar a qualsevol vestigi de consciència de classe per
integrar-se en les elits dominants.
No cal dir que els notables sabien perfectament
el que es feien; una llarga pràctica els hi avalava. Tot d’una renovaven les
elits i alhora delmaven la capacitat de resistència de les classes subalternes
privant-les dels seus fills més brillants. En aquest terreny, per paradoxal que
això pugui semblar, la pròpia intel·ligència dels infants seleccionats
constituïa el parany en què restaven indefectiblement atrapats. Uns altres de
més ximplets, en la seva situació, s’haurien aferrat desesperadament, amb totes
les seves forces, a les seves lleialtats familiars, fins a l’extrem de caure
malalts d’enyorança; però la major part dels elegits eren massa llestos per
actuar així, i tendien a ponderar el seu estat de manera «racional». La
ignorància dels motius que es troben en l’origen de les decisions adultes,
pròpia de la curta edat, els induïa a interpretar l’allunyament de la llar
familiar com una manifestació de desafecte dels seus progenitors —en especial
de la mare—, d’on se seguia una experiència punyent de greuge íntim, regraciat
gairebé sempre amb l’amarga moneda del ressentiment. En procedir així, ja havien
begut oli, perquè es veien impel·lits a interpretar la seva situació de manera
perversa, en termes de càlcul sobre
les intencions dels seus.
Ben mirat la reacció no pot ser més lògica,
tenint en compte, com observa Simmel, que «[t]ota mentida, encara que el seu
objecte sigui de naturalesa real, constitueix pel que fa a la seva essència la
suscitació d’un error sobre el subjecte que menteix, car ella consisteix en el
fet que el mentider amaga a l’altre la representació veritable que ell
posseeix. L’essència específica de la mentida no s’exhaureix pas amb el fet que
l’enganyat tingui sobre la qüestió una representació falsa, car això s’esdevé
també amb el simple error, sinó que s’exhaureix amb el fet que ell és induït a
l’engany sobre l’opinió interior de la persona que menteix.» I el fruit amarg
d’aquest engany no pot ser sinó el ressentiment, un dels estímuls més poderosos
que es coneixen per a l’acció. Així doncs, el petit hostatge, esperonat per
aquest verí, tant més s’esforçava per destacar i integrar-se en el nou ambient
quant més rebutjat se sentia pels seus. Si tot anava bé i no s’hi produïa cap
contratemps, tot just sortit de l’adolescència, el jove adult havia aconseguit
reeixir en la temptativa de construir-se una casa a l’interior d’una presó, bo
i curant-se en salut, és a dir, amputant una part essencial de la pròpia
biografia: les arrels. La biografia d’alguns eclesiàstics il·lustra a la
perfecció el model de personalitat que tracto de descriure, entregada sense cap
mena de restriccions ni escrúpols al servei de la institució en el si de la
qual van ser, més que no educats, afaiçonats.
Simptomàticament, quan ocorre a la inversa, és a dir, quan són els fills de les
famílies benestants els que reneguen de la forma de vida dels pares i
s’identifiquen amb les lluites populars, els subjectes no acostumen a sofrir
una mudança similar i es limiten a desclassar-se
—circumstància que convé agafar sempre amb totes les prevencions del cas.
En la pitjor de les hipòtesis, que acostuma a ser
també la més versemblant, aquesta existència desarrelada no tindria sentit
sense el suport d’un odi sostingut contra la pròpia gent, que deriva fatalment
en profunda indiferència cap a la humanitat, sovint confosa amb alguna mena de
cosmopolitisme. Com si la víctima, vencedora d’una guerra civil interior, abans
d’esdevenir botxí dels altres, es veiés obligada a transformar-se en botxí de
si mateixa, extirpant qualsevol germen hereditari de derrota ocult en el racó
més obscur de la seva consciència. Certament, no resulta fàcil trobar un
correlat mític d’aquesta figura, semblant a un animal mitològic contra natura
que conté en si mateix les figures de l’amo i de l’esclau. En qualsevol cas,
d’una cosa no hi ha dubte i és que qui gosa gasejar el propi arbre genealògic
es queda sense aquell far west privat
que tots atresorem i es veu obligat a abandonar el món dolç i innocent de dalt
de la prunera i a deambular per la terra amarga, com Caïm
i la seva nissaga, tal com els va representar el 1880 el pintor Fernand Cormon
en un llenç memorable.
Benvingut a la blogosfera! I enhorabona!
ResponEliminaEnric
Moltes gràcies, Enric. Ho tenia pensat ja fa temps, però no m'hi decidia. Fins ara he intervingut sempre en blogs col·lectius, on la polèmica i l'intercanvi constant d'opinions és la constant. No sé si m'acostumaré a dur endavant un blog personal. Ja veurem...
Elimina