Llegeixo l’assaig d’Adorno sobre els «Signes
de puntuació», i hi retrobo molts dels punts de vista que jo mateix defenso als
aforismes de Submarins de butxaca. La
indigència generalitzada en l’àmbit de la puntuació forma part, efectivament,
d’un empobriment de la vida. En aquest sentit, en comptes de renunciar-hi —tal
com ha fet una part gens desdenyable de la literatura moderna—, faríem bé
d’inventar nous signes de puntuació, en un procés anàleg al que ha portat els músics
contemporanis a procurar eixamplar els sistemes de notació del so, per tal
d’abastar-hi en la mesura del possible el profús món del soroll.
Per contra,
com ja he dit, la manca de puntuació d’una certa poesia, per no parlar de
l’opció per la majúscula a principi de vers, vingui o no a tomb, tal com
l’empren, posem per cas, J. V. Foix o Jorge Guillén, constitueixen indicis
negatius de desintegració de la complexitat i l’articulació del dir en favor d’una substantivitat cada vegada major
del vers. Així ho va saber veure Carles Riba, quan en el pròleg de Salvatge cor (1952) reconeixia que en
ell, al contrari que en Foix, predominava sempre la consciència —constructiva, hi afegiria jo— del poema
molt per damunt de l’autonomia concedida al vers, en la qual caldria veure més aviat
un símptoma de reificació.
Estic completament d'acord
ResponEliminaMoltes gràcies, Mar.
ResponElimina